KIRJASTA SANOTTUA
JAANA ROSENDAHL
Asiakastalouden asiantuntija, partneri, hallitusammattilainen, Boardman
”Tätä kirjaa asiakaskokemuksen johtaminen on kaivannut. Kirja integroi yhteen asiakaskeskeisyyden oleelliset elementit. Se osoittaa selkeästi asiakaskokemuksen johtamisen systeemisyyden; sen, että asiakas liiketoiminnan lähtökohtana koskettaa ja muuttaa kaikkea ja kaikkia yrityksessä. Ihmisten roolit, johtajien työ ja rakenteet muuttuvat. Ajattelu nyrjähtää. Siihen ei ihan kevyin perustein kannata ryhtyä. Asia vaatii perehtymistä, jossa tämä kirja auttaa.
Asian moniulotteisuus hyötyy viiden kirjoittajan eri näkökulmista. Ne tasapainottavat ja täydentävät toisiaan. Lukuisat haastattelut, kirjat, artikkelit ja tutkimukset on hienosti nivottu asiayhteyksiinsä. Johdon tämän ajan ismit olemassaolon oikeutuksesta brändiin, asiakasymmärrykseen ja kulttuuriin nivoutuvat yhteen toisistaan riippuvaisiksi konsepteiksi. Modernit työkalut löytävät paikkansa toisiaan täydentävinä toimintatapoina. Kirjan iso ansio on, että se integroi, ei fragmentoi. Samaan aikaan se varmasti myös inspiroi, auttaa ymmärtämään ja antaa valmiuksia lukijoille omaan uudistumismatkaan. Kiitos, että kirjoititte tämän kirjan. Sitä voi suositella jokaiselle yritysjohtajalle, hallituksen jäsenelle ja omistajalle.”
MIKA SUTINEN
Industrial Partner, Vaaka Partners, ja hallituksen puheenjohtaja, Reaktor, Ellun Kanat, Framery
”Mainio kokonaisuus!
Kirjoittajaviisikko on tehnyt perusteellista työtä, joka kattavuudessaan hakee vertaistaan johtamiskirjallisuudessa. Sujuvaa, luettavaa tekstiä jota esimerkit täydentävät mainiosti. Itselleni paras anti jäi kuljettamalla oman portfolioni yrityksiä mukana läpi kirjan ja reflektoimalla ajatuksia niiden kautta osa osalta. Vaikka kirja on suunnattu b2b-liiketoimintaan, suosittelisin tämän lukemista kaikille meille jotka olemme työssämme riippuvaisia asiakaskokemuksen johtamisen onnistumisesta.”
PEKKA VAURAMO
Toimitusjohtaja, Metso Outotec
”Hankintapäätökset B2B-ympäristössä tehdään monen henkilön tai yrityksen osan yhdessä muodostaman käsityksen perusteella. Vaikka B2B-hankintapäätökset ovatkin useimmiten rationaalisia ja perustuvat yhdessä sovittuihin kriteereihin, niin yksittäisten henkilöiden kokemukset asiakkuudesta ovat silti erittäin tärkeitä. Tämä vielä korostuu silloin, kun asiakassuhteeseen liittyy isojen kertahankintojen ohella jatkuva huoltopalvelu. Menestymisen kannalta on oleellista muodostaa käsitys koko organisaation asiakaskokemuksesta. Jatkuva mittaaminen ja palautteen kuuntelu sekä siihen liittyvä oman toiminnan, palvelun ja tuotteen parantaminen ovat avainasemassa. Niin ostaminen kuin myyminen B2B-bisneksessä tehdään tiimityönä. Kirja avaa tätä problematiikkaa sekä siihen liittyvää myynnin ja toiminnan johtamista.”
LASSI KURKIJÄRVI
Toimitusjohtaja, kaupallistamisen konsulttiyritys Proof Advisory
”Tämä kirja on merkkitapaus. Käyttäytymistaloustieteen aikakausi on kaivannut suomeksi konkreettista siltaa teorian ja käytännön välille. Miten organisaatioiden tulisi toimia, kun me ihmiset kaikkine monimutkaisine luonteenpiirteinemme nousemme tekijöinä ja asiakkaina liiketoiminnan keskiöön? Tässä kirjassa konkretian rakentaa valtava taustahaastatteluiden ja case-esimerkkien määrä, joka kiistatta osoittaa miksi tulevaisuuden menestystarinat tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa.”
CHRISTINA FORSGÅRD
Startup-neuvonantaja ja enkelisijoittaja, perustaja, viestintäyritys Netprofile
”Kädessäsi on rohkaiseva suomalainen bisneskirja, joka taidokkaasti perustellen nostaa asiakaskokemuksen liiketoimintaosaamisen kovaan ytimeen. Kirjoittajat tuovat liikkeenjohdon eri näkökulmista esiin asiakaskokemuksen kriittisen merkityksen globaaleilla B2B-markkinoilla. Voit ahmaista tämän nopeasti uskon vahvistuksena, mutta suosittelen pysähtymistä konkreettisiin yksityiskohtiin, joista syntyy oivalluksia. Kun ne imaistaan arjen tekemisen eetokseen, alkaa tapahtua ihmeitä. Se on todistettu. Asiakaskokemuksen
johtaminen on menestyvän yrityskulttuurin sydän.”
CHRISTINA DAHLBOM
Professor of Practice, Hanken School of Economics
”Tämä kirja on runsas, inspiroiva ja käytännönläheinen opas, joka sisältää linkkejä strategiaan ja brändiin, tunteisiin ja teknologiaan. Se tarjoaa myös selkeitä näkemyksiä ja esimerkkejä siitä, miten B2B-asiakaskokemusta johdetaan ja mitataan. Asiakaskokemukseen panostaminen on tärkeä tapa vahvistaa suomalaisten yhtiöiden kansainvälistä kilpailukykyä, ja toivonkin, että tämä teema nousee entistä tärkeämmäksi yritysten agendalla.”
HANNA-MARI PARKKINEN
Asiakkuusjohtaja, Business Finland
”Harvoin uuden kirjan otsikko saa hihkumaan onnesta. Tämä kirja tekee sen. Kuka meistä ei haluaisi olla rakentamassa Suomen ja oman yrityksen menestystä juuri B2B-asiakaskokemuksen ympärille?
Jokainen asiakaskohtaaminen on ainutlaatuinen. Tästä kirjasta löytyvät ne B2B-asiakaskokemuksen ainekset, joille yrityksenne rakentaa menestyksen avaimet juuri sen ainutlaatuisen – ei kopioitavan – B2B-kokemuksen ympärille. Jokaisen asiakaskohtaamisen takana on tietoinen päätös tehdä kohtaamisesta inhimillisen erinomainen. Valinta on sinun.”